Friday, December 19, 2008

Air dicincang tak akan putus..


Tengah belek2 fail lama, terjumpa gambar ni. Saya pun tak ingat bila dan kat mana gambar ni diambil. Ana and Adi are my cousins, while Paklong is my uncle whom I paid my visit at IJN last time (view my previous posts: ICU and IJN).

Bila saya fikir2 balik, memang dari dulu saya rasa sangat bertuah dan berbangga kerana dianugerahkan keluarga yang agak rapat. Daripada kecik, memang time gathering la masa yang paling ditunggu2. Tak kira la gathering kecik ke besar, ramai ke sikit, kat rumah paklong ke, pakteh ke, acik ke, kat court tennis ke, BBQ ke, PD ke, bowling center ke.. Pendek kata masa dengan saudara mara la masa yang paling seronok dalam hidup.

Maybe we have best friend/s, maybe we have been having fun spending time with them, but those can never be compared to the times when we are with the family. That’s why walau apa pun yang berlaku, kita sepatutnya kena sentiasa bersyukur dan jaga hubungan kekeluargaan. Daripada pengalaman lepas, ada jugak yang sepupu sendiri pun tak kenal, yang tak pernah jumpa pakcik makcik even time kenduri etc. That’s when I realized the values, I have been blessed with in my life. Ye la, kita kena selalu compare life kita ni dengan orang lain, especially yang lebih susah. Bila kita buat macam tu, barulah kita sedar yang selama ni Tuhan dah bagi kita macam2 kemudahan dan kesenangan berbanding dengan orang lain. Takkan nak tunggu sampai Tuhan tarik nikmat baru nak sedar, betul tak?

'Juraimi Troopers': which one is me? ;-)

Bila dah besar panjang ni, suasana mungkin dah sedikit berbeza. Ribena & ayam KFC acik dah jarang2 dapat rasa. Ayam masak kicap & keria “tak jadi” makteh pun tak selalu dapat jamah. Gulai tempoyak pedas maklong apatah lagi. We still have gatherings, alright. but I do admit that I really miss those times. Bila dah kumpul sama2 tu, gelak memang tak putus la. Pastu ada je aktiviti nak buat. Kalau kat rumah arwah atok dulu, main baling selipar la, habiskan stok aiskrim atok la, naik-motor-dengan-acap-pastu-jatuh-pastu-sorok2-bila-balik-rumah-atok la etc. Time nak tidur pulak, borak macam tak ada esok. Dah puas gelak2 barula masing2 zzzzzz..

“Jangan bancuhkan satu teko kopi tu kurang gulanya
kalau kita je yang suka kopi tawar..”

Yang saya explain tu baru sikit la kalau nak dibandingkan dengan keseluruhan pengalaman hidup waktu kecik2 dulu, dan saya pasti anda pun mesti ada pengalaman masing2, kan? Well, what I am trying to say here is that we have to always hold on to what we have been blessed in life, and FAMILY is truly one of ‘em. Walau macamana pun kita atau orang yang kita sayangi, kita jangan cipta alasan untuk jauhkan diri, untuk membenci etc. Kadang2 dalam hidup ni, dengan family ke dengan kawan2 ke, benda kecik2, benda yang sebenarnya tak ada kaitan dengan kita pun kadang2 kita jadikan sebab untuk bermusuhan, untuk renggangkan diri etc. Mungkin kita akan puas hati, akan senyum sendiri, tapi realitinya dalam masa yang sama kita mungkin lukakan hati orang lain, kita buat orang lain terasa dengan kita etc. So kita kena sentiasa ingat yang semua orang tak sempurna, termasuk diri kita.

Satu jari tunjuk kat orang, lagi 4 tunjuk kat siapa?

No comments: