Saturday, December 13, 2008

kita & mereka..


Went to my sisters’ the other day. She claimed that ‘something’ has been disturbing her that she can barely sleep at night. Living in a medium-cost-1990s apartment, the scenery of the building itself can easily frighten anyone. Memang betul lah di mana2 pun akan ada makhluk2 selain daripada yang kita boleh lihat dengan mata kasar ni, tapi bila keadaan sekeliling tak terurus, cat bangunan tu pun rasanya dah berbelas tahun tak re-paint, bau kat area bangunan tu pun semacam. Nampak macam building maintenance tak aktif/berterusan.


Bila bercakap tentang makhluk halus ni, teringat bila baca Harian Metro haritu pasal imej budak berambut panjang muncul kat kamera telefon bimbit. Sebenarnya itu merupakan salah satu cara untuk these creatures menunjukkan kewujudan diorang. Macam yang Syidah adik saya alami tu, gangguan tu pun antara caranya. Makhluk2 ni memang ada di dalam dunia, kat surrounding kita, even ada je kat sebelah kita, lalu depan kita etc. Cuma kita sebagai manusia ni ada keterbatasan. Kita tak dapat nak lihat kesemua yang Tuhan cipta. That’s why most of us tak nampak apa2 selain daripada benda2 fizikal kat atas muka bumi ni.

Waktu di sekolah menengah dulu, saya dapat tips macamana nak hadapi situasi macam ni: Jangan terlalu takut atau terlalu berani. Saya rasa memang betul la. Kita kadang2 terlalu fikir benda yang negatif sampaikan ‘benda’ tu takde pun alih2 jadi ade, kan? Lepas tu kadang2 ada yang nak menunjuk2 kononnya berani sangat. Kira niat salah la tu. Last2 dia yang kena teruk daripada orang lain. These things happened before. Rasanya ramai yang pernah lihat atau alami.


Apa yang penting sebenarnya kita faham & percaya. Tu je. Bila kita dapat terima yang mereka tu wujud, at least kita secara tak langsung dah bersedia. Satu lagi, jangan fikir benda2 yang kita tak mampu fakir. Jangan pandai2 buat andaian “benda tu macam tu” la, “benda tu macam ni” la, “nanti mesti jadi macam tu” la etc. Kelemahan kita ni sebenarnya kat emosi. Bila kita guna emosi untuk berfikir, bertindak, buat andaian etc tapi tak tapis semua tu dengan akal @ rationality, believe me that things will never be better. Kalau kita percaya benda tu ada, benda tu jahat, benda tu hodoh, memang itu la jadinya. Kalau kita percaya yang sebaliknya, insyaAllah kalau pun kita tak 100% berani atau yakin pun, kita masih mampu handle.

“You will when you believe..”

No comments: