Monday, January 19, 2009

Boikot ke tak boikot?

Apa2 pun yang berlaku kat Palestin sekarang ni, biarlah kita yang berpijak di bumi Malaysia ni membantu setakat kemampuan kita dalam perangi Israel & Amerika ni. Sakit hati Tuhan je tau bila baca paper, Israel dengan bangganya mengaku yang Amerika tu ikut telunjuk diorang. Sabar je la!

Bila sebut soal bantu ni, ada macam2 cara yang kita boleh buat. Boikot pada saya adalah satu alternatif yang baik, walaupun ada yang bagi macam2 alasan untuk xnak boikot: nasib orang kita kerja kat company tu kalau kita boikot la, Israel & Amerika tak terasa pun kalau kita boikot la etc..

Hakikatnya, selagi kita tak ada kesedaran yang mendalam tentang isu ni, kita tak akan dapat sama-sama berusaha untuk tunjukkan usaha kita ni dapat berikan kesan. Memang betul, setakat 2-3 kerat je yang boikot, apelah sangat. Tapi kalau komuniti Islam bersatu untuk boikot, bayangkan berapa juta pengguna terlibat? Berapa RM pulak yang akan hilang daripada aliran tunai operasi syarikat2 ni? Itu namanya bantahan yang memberikan kesan. Barulah dunia tahu kekuatan orang Islam ni bila bersatu padu. Tak perlu guna bom, tak perlu tembak-menembak.

Kesedaran jugaklah sebenarnya yang masih kurang dikalangan mereka yang bekerja kat syarikat2 yang ada hubung-kait dengan isu boikot ni. Ada yang berpendapat “kalau kita boikot, macamana nasib orang kita yang kerja kat syarikat2 tu?“ Actually, bila kita sebut kesedaran, maknanya diorang sikit pun tak salah. In fact, kita tak salahkan sesiapa pun dalam soal kesedaran ni. Cuma bila kesedaran kurang, kita susah nak faham. Bila susah nak faham, kita susah la nak terima. Bila kita susah nak terima, macamana kita nak turut serta?

Kalaulah masyarakat kita sedar, peluang kerja kat Negara kita ni sebenarnya masih banyak alternatifnya. Samalah banyaknya dengan produk lain seperti produk tempatan yang kita boleh beli untuk keperluan harian. Samalah banyaknya dengan kedai2 makan yang kita boleh kunjungi untuk mengisi perut yang lapar. 1901 kan ada? Oldtown White Coffee kan ada? Restoran kat-Melaka-yang-asam-pedas-dia-sedap-tapi-nama-restoran-tu-dah-lupa kan ada? Eastern café (mihun kungfu & roti kukus kat sini memang champion!) kan ada? Sos cili Aminah Hasan kan ada? Mee segera Pama kan ada? Sate Kajang (hehe) kan ade?

So apa yang kita boleh buat adalah: cari informasi, teruskan mengkaji, fikirkan sendiri.. dah buat semua tu, pertimbangkanlah tindakan apa yang rasanya wajar dibuat. Kalau ada yang nak solat taubat, solat hajat, itu memang disarankan. Tapi fikir2kanlah usaha lain jugak, ok? Kalau kita nak cemerlang SPM misalnya, solat dan doa semata2 kan belum mencukupi. Kena ada usaha, kena ada ikhtiar. Jadi renung2kanlah. Tepuk dada, tanyalah Iman.. :)

2 comments:

tina said...

"Restoran kat-Melaka-yang-asam-pedas-dia-sedap-tapi-nama-restoran-tu-dah-lupa" ..gelak gile baca statement ni hahaha~ tp betulla kan apa nama kedai tu pun tak tau :P


am i the only reader of this blog? hmmm :P

fahmisalihan said...

Yeay, dah tau nama kedai tu! "Restoran Asam Pedas Selera Kampung" as cited by Meen.. ;)

No, tina.. you may be among the FEW who read this blog, kikiki.. ;P