Friday, January 09, 2009

Ukur baju kat badan sendiri..

Mamat technician air-cond yang 'bikin panas'

“Bang, mau aircond 2nd hand ka? 1 horsepower, baru 1 tahun pakai, warranty 6 bulan, RM500?”. Berkerut la sekejap dahi ni. Walaupun 2nd hand, ada warranty. Orang yang nak jual tu pun kita dah kenal lama, so kalau ada apa2 masalah lepas tu boleh la kawtim dengan dia je. Bilik tidur kat umah tu pun memang agak panas waktu malam sebab dinding luar tu dah banyak serap cahaya matahari. Tapi bila kira budget…………….

Kadang2 dalam hidup ni ade je tawaran barang2 yang memang kita tengah cari atau perlukan. Sampai satu tahap tu barang yang kita tak carik pun kita jadi nak beli jugak. Tapi kadang2 mesti kita rasa frust sangat bila ada je halangan untuk kita dapatkan barang tu: budget tak cukup, orang lain dah ’rembat’ dulu etc. Ada jugak yang sanggup carik, korek duit yang ada. Ada pulak yang sanggup pinjam duit member dulu etc.

memang tak dinafikan saya pun pernah alami situasi macam tu. Memang la tak dapat tahan bila barang yang kita dok idamkan selama ni ada kat depan mata, kan? So pernah la jugak meminjam kat member2 so boleh topup dengan duit yang tak seberapa amaunnya tu. Realitinya lepas tu, time nak bayar balik tu ada saja dugaan. Yang dok buat alasan sebab malas nak bayar balik tu cerita lain lah kan. Tapi atas apa yang saya alami sendiri, memang macam tu. Kadang2 tu dah ketepikan, tapi at long last ada emergency la pulak. So terpaksa la pakai duit yang dah ketepikan tu.

Sebenarnya, kita masih mampu untuk ukur kemampuan kita. In fact itu la yang saya tengah practice ni. Lagipun, takkan kita nak jadi orang yang sama macam dulu, right? Kalau nak ambil dari sudut yang baik, bila kita tak mampu nak beli, at least kita maklumkan la pada kawan2, sedara mara, kenalan etc, especially yang memang mampu dan tengah carik barang yang sama. At least walaupun kita tak dapat, kita tau orang yang dapat tu orang yang kita kenal. At least, insyaAllah kita dapat pahala sebab tolong orang lain, kan? At least, kita boleh pujuk hati kita sebab orang yang dapat tu pun kita kenal. Ye la, better daripada kita simpan hasad pulak sebab member kita tu dapat tapi kita tak..

No comments: