Saturday, January 17, 2009

Lately ni, isu yang jadi topik perbualan kita berlegar sekitar 2 perkara: Israel bom Palestin & Pilihanraya Kuala Terengganu. Tapi pada saya isu kesengsaraan Palestin menenggelamkan pilihanraya atau isu-isu lain. Kadang2 tak sanggup nak tengok tv especially waktu diorang tunjuk gambar kanak-kanak yang mati, cedera dsb. Baru tadi baca suratkhabar, diorang dok bom hospital pulak. Insane. Unethical.



Dalam masa yang sama jugak, macam2 informasi yang saya dapat. Katanya Hamas ni penganut Syiah. Jadi itulah sebab Israel berani bom. Kat kawasan Timur Tengah, ada golongan yang mengatakan bahawa ada golongan dalam penganut Syiah ni dah dikira keluar daripada Islam sebab aqidahnya dah terpesong daripada ajaran Islam yang sebenar. Israel pulak nampak yang puak ni tak ’ngam’ dengan fahaman lain especially Sunni. So bila diorang decide untuk serang, perkara ni diambil kira. Kononnya nanti Negara Islam lain especially Liga Arab tak bersungguh2 untuk tolong. Lepas tu dapat pulak sokongan Amerika. Lagi la diorang naik syeikh.

If that is so, pada pandangan saya yang serba kekurangan ni: please look at the larger piece of cake! Kalau pun memang Hamas tu penganut Syiah, yang lain2 tu bukan ke semuanya beragama ISLAM? And for God’s sake, it’s humanity that we’re looking at. Kalaupun bukan untuk Palestin, at least bantulah untuk insan2 yang tak berdosa, insan2 yang tak tau apa2. Just look at Palestin as a country, a Muslim country in need of help!



Mungkin kita tak tahu apa yang betul2 berlaku dalam Liga Arab sampaikan tak nampak apa2 tindakan yang betul2 tegas dalam tangani isu ni. Habis2 pun membantah. Sekeras2nya la, setegas2nya la. Do you know that once this society called Liga Arab (LA) used to be a dominant body for Islamic countries to ask for help? Kekuatan LA ni satu masa dulu membolehkannya menyelesaikan sebarang isu atau kesusahan yang dihadapi oleh Negara-negara Islam yang lain. Tapi sekarang, diorang dah banyak kepentingan lain yang nak dijaga.

Bila dikaji, bila keluar filem 9/11, baru lah kita tahu Amerika ada kepentingan besar kat Arab rupanya. Jadi Pak2 Arab ni semacam ada tali yang tersangkut kat hidung la kiranya. Nak tarik kuat2 nanti hidung sakit. Nak turut je nanti apa dunia Islam kata..

No comments: